Wrocławskie MPK chciałoby pozyskać środki z KPO na refinansowanie zakupów Moderusów Gamma oraz Twistów z Pesy. Przewoźnik celuje w pozyskanie ponad 200 mln złotych, choć budżet konkursu to 866 mln złotych do podziału na cały kraj. MPK uruchomiło też opcję w umowie z Pesą, przez co do Wrocławia trafi łącznie 40 tramwajów Twist.
Tramwajowi przewoźnicy z całego kraju
wciąż czekają na środki na zakup tramwajów z KPO. Konkurs na te fundusze ogłoszono w czerwcu bieżącego roku i do dziś
nie został on rozstrzygnięty. Aktualne zapowiedzi mówią o tym, że jego beneficjentów mamy poznać na przełomie roku.
Wiemy, że o dofinansowanie z tego konkursu walczą m. in.
Poznań, Szczecin czy
Częstochowa. Swój wniosek złożyło także MPK Wrocław, choć wniosek dotyczy refinansowania już zakupionych wagonów, zarówno Moderusów Gamma (przewoźnik ma
46 takich tramwajów) oraz
Twistów dostarczonych przez Pesę.
– MPK Wrocław, ubiega się o dotację na sfinansowanie zakupu 34 tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Przedmiotem projektu jest sfinansowanie kursujących już po Wrocławiu, fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych i zeroemisyjnych tramwajów z niezbędnym wyposażeniem 27 GAMM (6+21opcja) oraz 7 PES – mówi nam Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Koszty kwalifikowane wynoszą niecałe 239 mln złotych netto, a MPK ubiega się o dofinansowanie 85% tej kwoty, a więc o maksymalny poziom dofinansowania, który ma wartość niespełna 203 mln złotych netto. Warto dodać, że całkowity budżet naboru, na cały kraj,
wynosi… 866 mln złotych.Prezes Woźny przekazał nam także, że MPK formalnie uruchomiło już opcję na zakup 16 dodatkowych Twistów z Pesy, co oznacza, że do Wrocławia trafi 40 takich tramwajów – Finalizujemy obecnie procedury związane z realizacją prawa opcji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi założeniami, ostatni tramwaj objęty tym prawem dotrze do Wrocławia przed końcem drugiego kwartału 2026 roku – mówi nam sternik MPK Wrocław.
Przypomnijmy, że MPK potrzebuje też następnych zakupów tramwajowych. Przewoźnik będzie musiał kupić
około 160 nowych wagonów z myślą o wycofaniu tramwajów z wysoką podłogą oraz dalszym rozwojem sieci tramwajowej.